معرفی هیئت داوران جایزه جلال آل احمد

معرفی هیئت داوران جایزه جلال آل احمد و رونمایی از تصحیح جدید مثنوی معنوی توسط محمدعلی موحد از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: هفته ای که گذشت، از هفته های کم خبر حوزه کتاب بود و عموم اتفاقات مهمش در روز یکشنبه رخ داده اند.

این گزارش ۱۴ خبر داخلی و خارجی را شامل می شود. به این ترتیب، «یک هفته با کتابِ» این هفته، ۳ خبر درباره نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ۲ خبر درباره جایزه جلال آل احمد، چند خبر داخلی دیگر و ۲ خبر بین المللی را در بر می گیرد.

در ادامه گزارش مرور خبرهای حوزه کتاب و نشر این هفته را از نظر می گذرانیم؛

دیدار وزیر ارشاد و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته با علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از مدیران این نهاد دیدار داشت و بر ضرورت گسترش منابع کتابخانه های عمومی کشور تاکید کرد.

در این دیدار، مختارپور نیز گزارشی از وضعیت و عملکرد نهاد کتابخانه ها ارائه کرد و با وزیر ارشاد به تبادل نظر پرداخت.

معرفی هیئت داوران و نامزدهای بخش نقد جایزه جلال

اسامی هیئت داوران و همین طور ۵ نامزد راه‌یافته به مرحله‌ نهایی داوری بخش نقد ادبی دهمین دوره‌ جایزه‌ جلال آل‌احمد اعلام شد.

اختتامیه دهمین جایزه جلال، شنبه ۱۶ دی از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

برگزاری نشست خبری جایزه جلال

دیگر خبری که مربوط به جایزه جلال می شود، برگزاری نشست خبری این جایزه با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی این جایزه و شهریار عباسی دبیر علمی آن در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان است که روز سه شنبه واقع شد.

دبیر اجرایی جایزه جلال در این نشست از بررسی بیش از ۱۵۰۰ اثر در این دوره از آن خبر داد.

تکذیب توئیت منتسب به نشر هرمس

اخیراً توئیتی منتسب به موسسه انتشاراتی هرمس با موضوع سودجویی برخی مدیران دولتی از التهاب به وجود آمده در بازار کاغذ، در فضای مجازی دست به دست شده بود که در آن با طرح این ادعا که شرکت چینی صادرکننده اصلی کاغذ به ایران تحت فشار آمریکا از مراوده با ایران سر باز زده، به طرح این موضوع پرداخته شده که چند مدیرِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش از همه از این ماجرا مطلع شده‌اند و قبل از گران شدن کاغذ، هر کدام جداگانه محموله‌هایی از آن را دپو کرده‌اند.

طبق پیگیری مهر و گفتگو با مدیر نشر هرمس، لطف‌الله ساغروانی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از انتشار چنین پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر، به آن واکنش نشان داد و گفت: نشر هرمس اساساً حساب کاربری در شبکه اجتماعی توئیتر ندارد و ما پیگیری‌ لازم را درباره انتساب چنین پیامی به نشر هرمس، انجام خواهیم داد.

دیدار رئیس اتحادیه ناشران با نمایندگان سازمان تامین اجتماعی

روز یکشنبه این هفته، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با نمایندگان سازمان تامین اجتماعی دیدار کرد. این دیدار و گفتگو، در پی جلسه‌ای که چندی پیش با حضور معاون درآمد سازمان تأمین اجتماعی در محل معاونت فرهنگی آن سازمان تشکیل شده بود و به‌ منظور بررسی پیشرفت مصوبات و تبادل نظر بیشتر و پیرو دعوت معاون امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تأمین اجتماعی از رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران جهت تشکیل جلسه‌ای مشترک با چند تن از مدیران معاونت فرهنگی آن سازمان برگزار شد.

در این دیدار که با حضور مدیر اجرایی اتحادیه صورت گرفت و شریعت‌مداری، بهداروند و قشقایی، از مدیران فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی هم در آن حضور داشتند، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، به برخی از مشکلات و مسائل فیمابین سازمان تأمین اجتماعی و ناشران از جمله معضلات سامانه الکترونیکی بیمه و عدم آشنایی تخصصی برخی بازرسان آن سازمان با فعالیت‌های حوزه نشر، آمادگی اتحادیه را برای ارائه نظرات فنی و کارشناسی به آن سازمان اعلام کرد.

رونمایی از تصحیح محمدعلی موحد از مثنوی معنوی

برنامه های رونمایی از تصحیح جدید مثنوی معنوی که توسط محمدعلی موحد انجام شده، این هفته هم روز دوشنبه در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و هم سه شنبه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

این تصحیح بر اساس ۱۱ نسخه صورت گرفته است که ۸ تا ۹ مورد آن، نسخه‌هایی هستند که طی ۳۰ سال پس از وفات مولانا یعنی تا آخر قرن هفتم هجری کتابت شده‌اند. موحد در این کار، خود را مقید به نسخ قرنی که مثنوی در آن سروده شده دانسته و پا از آن فراتر ننهاده است چراکه کلیه تحریفات و دستبردها به متن مثنوی نیز، پس از آن روی داده است.

پایان دومین طرح پائیزه کتاب

یکشنبه این هفته، پایان طرح پاییزه کتاب در قالب یک خبر اعلام شد. به این ترتیب دومین طرح پائیزه کتاب با شعار «هر ورقش دفتری است…» همزمان با چهارمین دوره کتابگردی در ۸۱۳ کتابفروشی سراسر کشور اجرا شد که نسبت به «پاییزه کتاب» سال گذشته با ۶۲۴ کتابفروشی حکایت از استقبال و مشارکت بیشتر کتابفروشی‌ها در این دوره از طرح دارد.

از بین ۸۱۳ کتابفروشی فعال در طرح پائیزه کتاب، ۶۱۸ کتابفروشی در مراکز استان و ۱۹۵ کتابفروشی در شهرستان‌ها کتاب‌های بخش کودک و نوجوان را با ۲۵ درصد تخفیف و کتاب‌های بخش عمومی را با ۲۰ درصد تخفیف عرضه کردند.

برگزاری مراسم گرامیداشت علی صدرایی خویی

آئین گرامیداشت حجت الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی مصحح و فهرست نگار در قالب سیزدهمین برنامه عصر کتاب، عصر دوشنبه ۴ دی با حضور چهره هایی مانند محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، سیدمحمد طباطبایی رئیس کتابخانه محقق طباطبایی، سیداحمد سجادی مدیرعامل موسسه بصیر، مهدی مهریزی استاد علوم حدیث و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در محل سرای کتاب در تهران برگزار شد.

ثبت‌نام ناشران برای شرکت در ۶ نمایشگاه استانی بهمن‌ماه

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران روز یکشنبه، ثبت‌نام از ناشران سراسر کشور برای حضور در ۶ نمایشگاه استانی کتاب در بهمن‌ماه را آغاز کرد. استان‌های هرمزگان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان و قم میزبان نمایشگاه‌های استانی کتاب در ماه بهمن هستند و ناشران سراسر کشور می‌توانند از یکشنبه این هفته تا پایان روز ۱۳ دی‌ اقدام به ثبت‌نام کنند.

نمایشگاه کتاب استان هرمزگان از ۱ تا ۷ بهمن، اصفهان از ۹ تا ۱۴ بهمن، کهگیلویه و بویراحمد از ۱۶ تا ۲۱ بهمن، ایلام از ۱۷ تا ۲۲ بهمن، خوزستان از ۲۵ تا ۳۰ بهمن و قم از ۲۵ بهمن تا ۵ اسفند برگزار می‌شوند.

تمدید مهلت شرکت در مسابقه کتاب و زندگی

طبق یکی از خبرهایی که روز یکشنبه این هفته منتشر شد، دبیرخانه پنجمین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» از تمدید مهلت شرکت در این مسابقه تا پایان دی‌ماه سال جاری خبر داد. مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سال جاری با همکاری و همیاری بیش از ۲۰ نهاد، اقدام به برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی «کتاب‌وزندگی» در سراسر کشور کرده است.

این دوره، سری پنجم از سلسله مسابقات کتاب‌ و زندگی با محوریت کتاب «دخیل عشق» نوشته مریم بصیری از انتشارات جمکران است که به‌یاد شهید محسن حججی در حال برگزاری است.

ارسال دومین محموله نهاد کتابخانه ها به مناطق زلزله زده غرب

همان طور که اشاره شد، گزارش این هفته ۳ خبر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور را در خود جا داده است. اولین خبر درباره دیدار مختارپور و صالحی بود و دومین خبر، مربوط به ارسال دومین محموله این نهاد به مناطق زلزله زده غرب کشور است.

اولین سری از محموله اهدایی، شامل کتاب، لوازم‌التحریر و اسباب بازی در ۳ مقطع سنی خردسال، کودک و نوجوان، پس از وقوع زلزله در ابتدای آبان ماه به این مناطق اعزام شده بود.

برگزاری نشست کتابخوان ویژه هنرمندان

سومین خبر نهاد کتابخانه ها هم برگزاری نشست کتابخوان ویژه هنرمندان بود که روز سه شنبه در کتابخانه محقق حلی برگزار شد و در آن، رحیم نوروزی، سیروس همتی، علی سلیمانی، سیروس کهوری نژاد و محمدجواد جعفر پور تجربیات مطالعاتی خود را برای استفاده سایر علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی مطرح کردند.

معرفی نامزدهای جایزه ادبی روسیه

اولین خبر بین المللی این گزارش هم از این قرار است که جایزه «بخوان روسیه» که از جایزه‌های معتبر ادبی این کشور است، اسامی نامزدهای اولیه این رقابت در سال ۲۰۱۸ را اعلام کرد.

«بخوان روسیه» موسسه‌ای غیرانتفاعی که برای حمایت از ادبیات روسی در زمینه ترجمه فعالیت می‌کند. تلاش این موسسه معرفی ادبیات روسی به جهان انگلیسی زبان است و به این منظور این رقابت را هر دو سال یک بار برگزار می‌کند.

راه اندازی جایزه رومن رولان

دیگر خبر خارجی این گزارش هم به این ترتیب است که جایزه جدیدی به نام رومن رولان نویسنده مشهور فرانسوی و برنده جایزه ادبی نوبل راه‌اندازی شده و قصد دارد مترجمان را از زیر سایه نویسندگان بیرون بیاورد و از افرادی تجلیل کند که پلی بین دو زبان می‌زنند و توانایی خود را در خدمت فراهم آوردن امکانات جدید برای مطالعه قرار می‌دهند.

این جایزه که نخستین جایزه در نوع خود محسوب می‌شود برای تشویق انتشار آثار بیشتر از فرانسوی به هندی اهدا می‌شود.
صادق وفایی

Facebook
Twitter
Google+
اشتراک

نوشته‌های مرتبط:

مدارک لازم برای اعلام وصول- چاپ کتاب فیزیک 09183775334 وش

مدارک اعلام وصول   1.       یک نسخه کتاب؛   2.     ...

استقبال اهالی فرهنگ و اندیشه از فراخوان مسجدجامعی

استقبال اهالی فرهنگ و اندیشه از فراخوان مسجدجامعی تاریخ انتشار...

چاپ کتاب – 09183775334 وش- تبدیل پایان نامه به کتاب

09183775334 حسین وش – مشاوره رایگان چاپ کتاب   موسسه...