چگونگی تبدیل پایان‌نامه به کتاب

پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) بخش زیادی از کتاب‌های چاپ شده در این سال‌هارا شامل می‌شود. مقاصد مختلفی را مؤلفان از تبدیل پایان‌نامه به کتاب دنبال می‌کنند، آن‌ها اغلب در آستانه‌ی مصاحبه‌های تحصیلی و شغلی هستند و برای گرفتن امتیازی که برای چاپ کتاب منظور شده است، پایان‌نامه خود را به کتاب تبدیل می‌کنند. بعضی برای ارتقاء شغل و بعضی برای اینکه افراد بیشتری و در سطح وسیع‌تری از دستاوردهای تحقیق آن‌ها استفاده کنند، اقدام به چاپ کتاب می‌کنند.
نکاتی چند در مورد تبدیل پایان‌نامه به کتاب بر اساس تجربه‌ی این سال‌ها ذکر می‌شود:
 نکته نخست، تفاوتی است که بین عناوین پایان‌نامه‌ها و کتاب‌ها می‌باشد. به دلیل تخصصی و جزئی بودن حوزه‌ مطالعاتی در پایان‌نامه‌ها، غالبا عناوین آن‌ها بلند می‌باشد تا روشن‌کننده‌ی محدوده‌ی دقیق تحقیق باشد و عناوین از جامعیت و مانعیت لازم برخوردار باشد. چنین عناوینی مناسب برای عنوان کتاب‌ها نیستند. عنوان کتاب، مناسب است از حداکثر 5 یا 6 کلمه تشکیل شده باشد. زمانی که تخلیص عنوان باعث نارسایی آن عنوان شد، از زیرعنوان می‌شود استفاده کرد.
 دیگر نکته، مطالب پایان‌نامه متفاوت از مطالب مندرج در کتاب است. گاهی برای تدوین پایان‌نامه روش‌های متفاوتی در دانشگاه‌های مختلف استفاده می‌شود که در بیشتر این دانشگاه‌ها معمولا پروپزال (طرح تحقیق) با اندکی اصلاحات، فصل اول را تشکیل می‌دهد. حال برای اینکه پایان‌نامه به کتاب تبدیل شود روی این فصل تغییرات انجام می‌شود. برخی همه فصل اول را حذف می‌کنند و خلاصه‌ی مطالب آن را در ذیل مقدمه و یا پیش‌گفتار کتاب می‌آورند و عنوان فصل دوم تغییر یافته و تبدیل به فصل اول می‌شود و تا آخر عناوین فصول بدین ‌ترتیب تغییر می‌یابد. برخی فصلی که مربوط به روش پژوهش پایان‌نامه می‌باشد، مطالبش را در مقدمه بیان می‌کنند و فصل روش پژوهش را حذف می‌کنند.
 نکته آخر، عناوین مطالب می‌باشد. بعضی از مؤلفان قبل از چاپ کتاب ترجیح می‌دهند که تغییراتی دهند بر عنوان‌هایی که برای پایان‌نامه‌ها اختصاص یافته و آن عناوینی که کلمات پژوهش، تحقیق و امثال این موارد استفاده کرده‌اند. به‌طور مثال “پیشینه پژوهش” را به “موضوع حاضر در آینه‌ی مطالعات دیگران” تبدیل می‌کنند و تمام واژه‌های “پژوهش” و “تحقیق” را به واژه “کتاب” تغییر می‌دهند.
ذکر این نکته لازم است که مواردی که بیان شد، لزوما تنها اصول و قاعده‌ی کار نیست و استخراج از تجربه‌ی کاری ما در تبدیل پایان‌نامه به کتاب و چاپ کتاب است. بعضی مواقع برخی از نویسندگان ترجیح می‌دهند با جابه‌جایی چند واژه در متن هیچ تغییر دیگری اعمال نکنند، عناوین را دست نخورده بگذارند و پیوست‌ها و پرسش‌نامه‌ها را هم ذکر کنند.
در پایان، باید این نکته را در نظر داشت که برای ایجاد تغییرات شایسته‌تر از نویسنده‌ی پایان‌نامه هیچ‌کس نیست. با توجه به اینکه ما در دو سه ‌رشته تخصص داریم، اگر موارد ذکر شده را به ما بسپارید، ما اصطلاحاتی محدود در حد تغییر عنوان‌ها یا حذف کردن بعضی مطالب غیر ضروری بر روی مطالب شما می‌توانیم انجام دهیم.

دپارتمان چاپ کتاب
نویسندگان و فرهیختگان گرامی سوالات خود در مورد نحوه ی اخذ مجوز چاپ کتاب، صفحه ارایی، طراحی جلد، استخراج کتاب از پایان نامه و تبدیل پایان نامه به کتاب، هزینه ها و مراحل چاپ کتاب، نحوه ی عقد قرارداد برای چاپ کتاب، نگارش پایان نامه و اکسپت مقالات ای اس ای (ISI) و ای اس سی و چاپ کتاب در تمام زمینه های مورد نظر با ما تماس بگیرید

پل های ارتباطی بین ما و شما
شماره تماس: 09374804331
پست الکترونیک: khavanin.1360@yahoo.com
آدرس دفتر انتشارات: تهران – خیابان کارگر شمالی- بعد از خیابان ادوارد برون – پلاک ۱۴۰۷

نوشته‌های مرتبط:

نگارش و نوشتن پایان نامه

نگارش و نوشتن پایان نامه انجام پایان نامه در این...

چگونگی تبدیل پایان نامه به کتاب

تبدیل پایان نامه به کتاب این روزها بازار تبدیل پایان...

آموزش ویراستاری کتاب و مطبوعات

دورهٔ جدید آموزش ویراستاری کتاب و مطبوعات: امتیازهای این دوره:...