ناشران مبتکر و ناشران منتظر

ناشران حرفه‌ای را به اعتبار فعالیت و تأثیر می‌توان به ناشران میتکر، اثرآفرین، تأثیرگذار و ناشران منتظر، اثرگزین، تأثیرپذیر تقسیم کرد.
1. ناشران مبتکر (اثرآفرین) : این گروه از ناشران با اندیشه و طرح و پیشنهاد به سراغ پدیدآورندگان می‌روند. پیشنهادها و سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی این‌گونه ناشران می‌تواند رویداد فرهنگی به وجود آورد. این ناشران، اندیشه می‌دهند، سرمایه می‌گذارند، گاه مجموعه‌ی اطلاعات در اختیار می‌گذارند، مخاطره می‌پذیرند، و ممکن است در ازای آن‌ها سودهای کلانی نیز ببرند و خود و دیگران را به شهرت و اعتبار برسانند. ناشران اصیل و برجسته در کشورهای پیشرفته تقریبا همگی در این گروه جای می‌گیرند.
2.ناشران منتظر(اثرگزین): این گروه از ناشران به انتظار می‌نشینند، و از میان آثاری که پدیدآورندگان مختلف به انگیزه‌های خودشان پدید آورده‌اند، یا واسطه‌های کتاب . معرفان بدانها عرضه می‌کنند، مواردی را برمی‌گزینند و انتشار می‌دهند. این دسته از ناشران لاجرم دنباله‌رو اندیشه‌های دیگران و رویدادها هستند؛ ممکن است سال‌ها با موفقیت فعالیت‌کنند، کتاب‌های بسیاری منتشر کنند، و به موفقیت‌هایی دست یابند، اما سهم آن‌ها در موفقیت به انتخاب آثاری از میان آثار محدود می‌شود. بسیاری از ناشران، به ویژه در کشورهای جهان سوم و عمده ناشران ایرانی، در این گروه جای می‌گیرند(آذرنگ، 1386، ص68-67).
جریان‌های اصیل در نشر با ناشرانی به راه می‌افتد که با مجموعه امکانات خودف با اندیشه، طرح و سازماندهی و آینده‌نگری موجد حرکت‌های فکری اصیل می‌شوند.
ناشران گروه اول مشاوران و ویراستاران زبده‌ای در اختیار دارند و از سیاست‌های حساب‌شده‌ای پیروی می‌کنند. گروه دوم معمولا سیاست و برنامه سنجیده، و تداوم عمل ندارند. نشر گروه اول می‌تواند بازآفرین باشد و نشر گروه دوم به ناگزیر بازارگراست.

منبع:
آذرنگ، عبدالحسین. (1386). مبانی نشر کتاب. ویرایش3. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت).

دپارتمان چاپ کتاب
نویسندگان و فرهیختگان گرامی سوالات خود در مورد نحوه ی اخذ مجوز چاپ کتاب، صفحه ارایی، طراحی جلد، استخراج کتاب از پایان نامه و تبدیل پایان نامه به کتاب، هزینه ها و مراحل چاپ کتاب، نحوه ی عقد قرارداد برای چاپ کتاب، نگارش پایان نامه و اکسپت مقالات ای اس ای (ISI) و ای اس سی و چاپ کتاب در تمام زمینه های مورد نظر با ما تماس بگیرید

نوشته‌های مرتبط:

نکاتی در مورد چاپ کتاب

سلام و درود چاپ کتاب یه هزینه ی چند میلیونی...

?بهترین آثار غیرداستانی سال 2018 به انتخاب مجله تایم

?بهترین آثار غیرداستانی سال 2018 به انتخاب مجله تایم به...

آموزش ویراستاری کتاب و مطبوعات

دورهٔ جدید آموزش ویراستاری کتاب و مطبوعات: امتیازهای این دوره:...